A polgármesteri hivatal szervezeti és működési szabályzata

2010. december 15. szerda, 02:00
Nyomtatás

 

 

MÁNDOK

 

 

POLGÁRMESTERI Hivatalának

Szervezeti és Működési Szabályzata

 

I. fejezet

A Polgármesteri Hivatal

azonosító adatai, jogállása, felügyelete és képviselete

1. A Polgármesteri Hivatal azonosító adatai

 

 

A Polgármesteri Hivatal megnevezése:

 

Városi Önkormányzat Képviselőtestületének Polgármesteri Hivatala

 

Székhelye:   Mándok, Ady E. út l.

Postacíme: 4644 Mándok, Ady E. út l.

 

Telephelye: 4643 Benk, Petőfi u. 3.

 

A Polgármesteri Hivatal jelzőszámai:

  1. adószáma: 15403818-2-15
  2. egészségbiztosítási törzsszám: 176154
  3. bankszámla száma: 11744034-15403818
  4. KSH száma: 15403818751132115
  5. statisztikai kódja: 1517826
  6. 6. szakágazati besorolása: TEAOR 841105

 

A helyi önkormányzatokról szóló módosított 1990. évi LXV. tv. 38. §-a alapján a Mándoki Körjegyzőség jogutódjaként Mándok városban Polgármesteri Hivatal jött létre.

Külön megállapodás alapján ellátja Mándok városon kívül Benk Község Önkormányzati Képviselő-testületének önkormányzati ügyei előkészítését, végrehajtását, valamint az önkormányzati feladat- és hatáskörbe utalt államigazgatási ügyek intézését.

 

A Polgármesteri Hivatal illetékessége és hatásköre Mándok város és Benk község közigazgatási területének egészére terjed ki.

 

2. A Polgármesteri Hivatal jogállása

A Polgármesteri Hivatal jogi személy:

Önkormányzatok Képviselő-testületeinek szerve, (egységes hivatala), melyet a képviselő-testületek az önkormányzatok működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való szakszerű előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására hoztak létre.

A Polgármesteri Hivatal önálló gazdálkodási jogkörrel rendelkező helyi önkormányzati költségvetési szerv.

3. A Polgármesteri Hivatal felügyeleti szervei

 

 

A Polgármesteri Hivatal

a.) általános felügyeleti szerve:

 

b.) törvényességi felügyeleti szerve:

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal

 

 

4. A Polgármesteri Hivatal képviselete

  1. A Polgármesteri Hivatalt a jegyző vagy az általa megbízott személy /aljegyző/ képviseli.

A jegyző által megbízott személy a Hivatal képviseletét az erre szóló írásbeli meghatalmazásban foglaltak alapján jogosult és köteles ellátni.

 

2.) Az 1.) pont szerinti képviseleti jogosultsággal rendelkező személy képviseleti jogkörében aláírási joggal rendelkezik, ez azonban nem terjed ki a külön szabályozott kötelezettségvállalási, kiadmányozási, utalványozási és ellenjegyzési jogosultságokra.

II. fejezet

A Polgármesteri Hivatal gazdálkodása és alapvető feladatai

1. A Polgármesteri Hivatal gazdálkodása

1.) A Polgármesteri Hivatal a helyi önkormányzatok gazdálkodásának végrehajtó szerve, önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.

 

2.) A Polgármesteri Hivatal gazdálkodási tevékenységét maradvány-érdekeltségi rendszerben végzi.

3.) A gazdálkodást:

jogosultak ellenőrizni.

4.) A Hivatal gazdálkodásával kapcsolatos szabályokat az alábbi mindenkor hatályos szabályzatok, utasítások tartalmazzák:

a.) Számlarend,

b.) Számviteli politika,

c.) Pénzkezelési szabályzat,

d.)A kötelezettségvállalási, érvényesítési és utalványozási szabályzat,

e.) Felesleges vagyontárgyak hasznosításának, selejtezésének szabályzata,

f.) Leltárkészítési és leltározási szabályzat,

g.) Ellenőrzési szabályzat,

h.) Eszközök és források értékelési szabályzata,

i.) Önállóan működő intézményekkel és Kisebbségi Önkormányzattal megkötött együttműködési megállapodások.

 

5.) A feladatellátás (végrehajtás) szervezeti, személyi, pénzügyi, gazdasági feltételeit a fenntartó, felügyeleti szerv biztosítja. A képviselő-testületek biztosítják, bocsátják rendelkezésre az önkormányzatok tulajdonában lévő feladatvégzéshez szükséges vagyon- és pénzeszközt.

 

6.) A pénzügyi-, gazdasági feladatokat a Polgármesteri Hivatal gazdasági szervezete, a Pénzügyi Iroda látja el.

 

7.) A Pénzügyi Iroda ellátja a Polgármesteri Hivatalhoz hozzárendelt önállóan működő költségvetési szerv:

- Általános Művelődési Központ,

- Gyermekkert Óvoda és Bölcsőde pénzügyi-, gazdasági feladatait.

 

8.) Feladatmegosztás, felelősségvállalás rendje:

A Polgármesteri Hivatal, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv és az önállóan működő költségvetési szervek között a feladatmegosztás és a felelősségvállalás rendjét külön Megállapodás tartalmazza, amely az SZMSZ függelékét képezi.

 

9.) A Polgármesteri Hivatal az előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság szempontjából: teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szerv.

 

10.) A feladatellátás forrásai:

- normatív állami hozzájárulás,

- helyi önkormányzatok költségvetése (önkormányzati támogatás),

- átvett pénzeszközök,

- saját bevételek.

 

11.) Költségvetés, költségvetési előirányzatok:

- A Mándok Város önkormányzat éves költségvetési rendelete magába foglalja a Polgármesteri Hivatal elkülönített költségvetési előirányzatait.

- a Polgármesteri Hivatal a jóváhagyott költségvetési előirányzat keretein belül gazdálkodik az államháztartási törvényben, a végrehajtására kiadott kormányrendeletben, az önkormányzati törvényben meghatározott feltételek mellett, a gazdasági-pénzügyi szabályzatokban, a fenntartók, felügyeleti szervek döntéseiben foglaltak szerint.

 

12.) A költségvetés tervezésével és végrehajtásával kapcsolatos különleges előírások:

- A költségvetés tervezésére, a jóváhagyott költségvetési előirányzatok felhasználására, a költségvetés végrehajtására, beszámolására vonatkozóan a külön szabályzatok rendelkezései irányadók, melyek az SZMSZ függelékét képezik.

- Létszám és személyi juttatás előirányzat:

- A hivatal a létszám és személyi juttatások előirányzatával a létszám- és illetmény előirányzat keretei között önállóan gazdálkodik.

- A létszám- és illetménygazdálkodásra a vonatkozó központi (Áht., Ámr.) jogszabályokban, az éves költségvetési rendeletben, a külön szabályzatokban foglaltak irányadók.

 

13.) Operatív gazdálkodás, költségvetés végrehajtásának folyamata:

- A kötelezettségvállalás, az utalványozás, az ellenjegyzés és az érvényesítés rendjét az erre vonatkozó külön szabályzatok, ill. eseti felhatalmazások tartalmazzák.

- Felelősségi szabályok: az államháztartási törvényben és az államháztartás működési rendjét szabályozó kormányrendeletben meghatározott a költségvetés végrehajtásával összefüggő alapvető felelősségi szabályok, valamint a külön szabályzatok az irányadók.

- Gazdálkodási jogosultságok, rendelkezési jogkörök:

- A gazdálkodás vitelével összefüggő jogosítványok, egyes gazdálkodási jogosultságok gyakorlására a külön szabályzatokban meghatározottak, a munkaköri leírásban foglaltak vonatkoznak, ill. esetenként névre szólóan kiadott megbízásokban, felhatalmazásokban rögzítettek szerint gyakorolhatók.

- A pénzügyi-gazdasági tevékenységet ellátó személyek feladatkörének és munkakörének részletes meghatározását munkaköri leírás tartalmazza. A gazdasági feladatkörök részletes leírása az SZMSZ mellékletét képezi, a munkaköri leírások az SZMSZ függelékét képezik.

 

13.) A költségvetési szerv általános forgalmi adó alanyisága: ÁFA körbe tartozó adóalany, tárgyi adómentességet élvez.

 

14.) Az SZMSZ-hez kapcsolódó függelékek, belső szabályzatok, egyéb dokumentumok naprakész vezetéséről, a jogszabályoknak megfelelő hatályban tartásáról a körjegyző gondoskodik.

 

 

2. Vagyon, vagyonnal való rendelkezés

 

 

A vagyonnal felelős módon, rendeltetésszerűen kell gazdálkodni.

 

Ingatlanvagyon:

- Az önkormányzatok vagyonának gazdálkodási szabályairól szóló rendeletben a törzsvagyon körében elkülönített ingatlan vagyontárgyakat a költségvetési szerv ingyenes használatába adják.

- A vagyon kezelésére, használatára, hasznosítására, értékesítésére az önkormányzatok külön rendeletében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

- A használatba adott ingatlan vagyonnal való rendelkezési jog gyakorlására a vagyonrendelet szabályai irányadók.

 

Ingóvagyon:

- a könyvviteli nyilvántartásban, valamint az éves vagyonleltárban szereplő ingó vagyontárgyak tekintetében az ingyenes használati jogi illeti meg.

 

3. A Polgármesteri Hivatal alapvető feladatai

1.) A Polgármesteri Hivatal alapvető feladatai az önkormányzatok működésével kapcsolatban:

a.) ellátja a képviselő-testületek és bizottságaik működéséhez kapcsolódó szervezési és adminisztrációs feladatokat,

b.) tájékoztatással és ügyviteli közreműködéssel segíti az önkormányzati képviselők, a bizottságok és a képviselő-testületek munkáját,

c.) közreműködik a testületi szervek által tárgyalandó írásos előterjesztések elkészítésében,

d.) előkészíti és végrehajtja a képviselő-testületek és bizottságaik döntéseit, (határozatok és rendeletek) a polgármesterek és a körjegyző operatív vezetésével.

2.) Polgármesteri Hivatal alapvető feladatai a kisebbségi önkormányzatok működésével kapcsolatban:

a.) Mándok településen működő Cigány Kisebbségi Önkormányzat által igényelt mértékben ellátja a kisebbségi önkormányzatok testületének működéséhez kapcsolódó szervezési és adminisztrációs feladatokat,

b.) tájékoztatással és ügyviteli közreműködéssel segíti a kisebbségi önkormányzati képviselők munkáját.

 

3.) A Polgármesteri Hivatal alapvető feladata az államigazgatási ügyek ellátása, az államigazgatási ügyek döntésre való szakszerű előkészítésével, valamint a végrehajtásával kapcsolatos feladatok végrehajtása.

 

4.) A Polgármesteri   Hivatal egyéb feladatai:

A közterületek, parkok karbantartása, gondozása, közmunkaprogram igénybevételével.

 

5.) A Polgármesteri Hivatal feladatainak ellátása során együttműködik az önkormányzatok más intézményeivel, szerveivel, a társhatóságokkal- és szervekkel, valamint a közszolgáltatást végző szervekkel.

 

6.) A Polgármesteri Hivatal működésére és az államigazgatási ügyekkel kapcsolatos feladataira vonatkozó belső szabályokat az alábbi szabályzatok, utasítások tartalmazzák:

a.) Iratkezelési Szabályzat,

b.) Kiadmányozási jog szabályozása,

c.) Munkavédelmi szabályzat,

d.) Tűzvédelmi szabályzat,

e.) Informatikai szabályzat,

f.) Közszolgálati Szabályzat,

g.) Közszolgálati Adatvédelmi Szabályzat.

III. fejezet

A Polgármesteri Hivatal irányítása, vezetői és munkatársai,

a működésére vonatkozó alapvető szabályok,

a munkáltatói jogok gyakorlása és belső szervezete

1. A Polgármesteri Hivatal irányítása

 

Az egységes Polgármesteri Hivatal feladattípusonként elkülönült szervezeti egységekre, irodákra tagozódik.

1.) A Polgármesteri Hivatalt a jegyző távolléte esetén az aljegyző vezeti.

2.) Az iroda vezetői az adott irodák operatív vezetői.

 

 

2. A Polgármesteri Hivatal vezetői és munkatársai

1.) A polgármesterek az önkormányzati és államigazgatási hatáskörébe tartozó feladataikat a Polgármesteri Hivatal közreműködésével látják el.

A polgármester:

2.) A jegyző:

3.) Az aljegyző feladata a körjegyző által meghatározott feladatok ellátása, szükség esetén a körjegyző helyettesítése. Tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testületek és bizottságaik ülésein.

 

4.) A polgármesterek és a jegyző külön-külön (önállóan) és együttesen is utasításokat, intézkedéseket és körleveleket adhat ki a Szervezeti és Működési Szabályzatban, illetve az önkormányzati rendeletekben szabályozott - a jegyzőségi Hivatal működésével összefüggő - kérdések végrehajtására.

 

5.) Az irodavezető személyi felelősséggel irányítja és ellenőrzi az általa vezetett iroda munkáját, biztosítja az ügyek elintézésének szakszerűségét és törvényességét.

Az irodavezető:

 

6.) Az önálló ügyintézők a jegyző által meghatározott önálló feladatkört és feladatokat látnak el.

7.) Az ügyintézők feladata az államigazgatási hatósági ügyek, valamint az önkormányzati ügyek döntésre való szakszerű előkészítése, a jogerős érdemi döntések - határozatok - végrehajtása, valamint a munkaköri leírásukban meghatározott esetekben az önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatok szakszerű ellátása.

8.) Az ügyviteli és fizikai alkalmazottak a Polgármesteri Hivatal vezetői és munkatársai munkáját segítik: adminisztrációs, iratkezelési, postázási, gépjármű-vezetési, karbantartási feladatokat látnak el.

9.) A 5.) –8.) pontban meghatározott munkatársak konkrét, részletes (személyre szóló) feladatait munkaköri leírásuk tartalmazza. A munkaköri leírást a kinevezési okirattal egyidejűleg kell kiadni. A munkaköri leírások előkészítésében, kidolgozásában a szervezeti egység vezetője is közreműködik.

 

10.) A vezetői megbízás határozatlan időre szól, melyet a körjegyző indokolás nélkül bármikor visszavonhat.

11.) A továbbképzést, képzést éves helyi képzési terv tartalmazza, készítésének eljárási rendjét és nyilvántartását külön eljárás szabályozza.

 

12.) A munkaköri feladatok, ügyiratok átadás-átvételi eljárási rendjére vonatkozó szabályozást a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza részletesen.

 

3. A munkarend és az ügyfélfogadás rendje

1.) A Polgármesteri Hivatal dolgozóinak napi munkaideje hétfő – csütörtök 7 óra 30 perctől 16 óra 30 percig, pénteken 7 óra 30 perctől 13 óra 30 percig tart.

A dolgozó köteles a munkahelyén a munkakezdés előtt legalább 10 perccel megjelenni.

 

2.) A Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendje:

 

Nap

Idő

Hétfő

8-12

Kedd

8 -12

Szerda

8 – 12   13 – 16

Csütörtök

8- 12

Péntek

8 - 12

 

3.) A jegyző, illetve az általa megbízott személy minden héten szerdán 8-12 óráig Benk községben ügyfélfogadást tart.

 

4.) A pénztár nyitvatartási rendje:

 

Nap

Idő

Hétfő

8 – 12

Kedd

8 – 12

Szerda

8 --12

Csütörtök

8 --12

Péntek

-

 

 

4. A működés általános szabályai

1.) A Polgármesteri Hivatal folyamatos működésére vonatkozó és azt biztosító szabályokat a hatályos jogszabályok, a hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata, egyes kérdésekre vonatozóan önkormányzati rendeletek és határozatok, valamint az irányítás sajátos jogi eszközei (például belső utasítások, szabályzatok) tartalmazzák.

 

2.) A Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek általános feladatait a jelen Szervezeti és Működési Szabályzat, konkrét feladatait pedig munkaköri leírásuk tartalmazza. A munkaköri leírás tartalmazza az ellátandó tevékenységi kört, az adott munkakörre vonatkozó speciális előírásokat.

3.) A jegyző a hivatal dolgozói részére két havonta apparátusi értekezletet tart, ahol az aktuális feladatokon túl, tájékoztatást ad a képviselő-testületek döntéseiről is.

 

4.) A jegyző a képviselő-testületek igénye szerint írásban beszámol a Polgármesteri Hivatal munkájáról.

 

5.) A jegyző gondoskodik a Körjegyzőségi Hivatalban folyó munka törvényességének folyamatos vizsgálatáról.

 

6.) A hivatalos bélyegző leírása, használata:

 

Körbélyegző: szövegezése:   Mándok Város Polgármesteri Hivatala

középen:              Magyar Köztársaság címere

 

A Polgármesteri Hivatal hivatalos bélyegző lenyomatát a kiadmányozási jog gyakorlására jogosult aláírásával ellátott iratokon, kiadmányokon lehet használni.

A bélyegzőkről számozottan a körjegyző nyilvántartást vezet és névre szólóan kiadja a kiadmányozási joggal rendelkező vezetőnek, ill. köztisztviselőnek.

A bélyegző használatáért, biztonságos őrzéséért a bélyegző használója felelős.

 

7.) Az irodavezetők kötelesek folyamatosan ellenőrizni az ügyintézés és az ügyvitel szakszerűségét, a hatályos jogszabályok és belső utasítások, illetve szabályzatok, valamint az önkormányzati rendeletekben és képviselő-testületi határozatokban foglaltak betartását.

5. A munkáltatói jogok gyakorlása

A Mándok Város polgármestere gyakorolja:

– a kinevezés, felmentés, összeférhetetlenség megállapítása és a fegyelmi felelősségre vonás kivételével – az ún. egyéb munkáltatói jogokat (szabadság engedélyezése, jutalmazás stb.)

 

A jegyző gyakorolja:

 

(A jegyző és az aljegyző esetében a kinevezés, felmentés, fegyelmi felelősségre vonás joga Mándok Város Képviselő-testületét illeti meg, Benk Község Önkormányzata véleményének kikérése mellett.)

A munkáltatói jogok gyakorlására vonatkozó részletes szabályokat a vonatkozó hatályos jogszabályok tartalmazzák.

6. A Polgármesteri Hivatal belső szervezete

1.) A Polgármesteri Hivatal irodákra tagozódó egységes szervezet.

2.) Feladatait az alábbiak szerint, a Képviselő-testület által meghatározott létszámmal látja el.

3.) A Hivatal felépítése:

 

4.) A Polgármesteri Hivatal szervezeti egységéhez tartoznak az alábbi szakfeladaton foglalkoztatott közalkalmazottak, illetve a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállalók:

- védőnői szolgálat   3 fő   /2 védőnő, l takarító /

- gépkocsi vezető       l fő

- közmunkaprogramban résztvevők.

 

 

7. Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett munkakörök

Jegyző,

Aljegyző,

Pénzügyi irodavezető,

Adóügyi ügyintézők,

Pénzügyi és gazdálkodási ügyintézők,

Szociálpolitikai ügyintézők,

Műszaki ügyintéző.

 

 

IV. fejezet

A Polgármesteri Hivatal feladatai

I. Jegyző:

1. Képviselő-testületek bizottságok működéséhez kapcsolódó feladtok:

 

2. Kisebbségi Önkormányzatok működéséhez kapcsolódó feladatok:

3. Közbiztonsági feladatok:

 

4. Munkáltatói jogokhoz kapcsolódó feladatok:

 

5. Fejlesztési, karbantartási és műszaki feladatok:

 

6. Egyéb feladatok:

 

 

II. Ügykezelési – iktatáshoz, postázáshoz kapcsolódó – feladatok

 

III. Igazgatási Iroda

1. Általános igazgatási feladatok:

 

2. Szabálysértési feladatok:

3. Szociálpolitikai feladatok:

4. Gyám- és gyermekvédelmi feladatok:

 

5. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásával kapcsolatos feladatok:

6. Anyakönyvvezetői feladatok:

 

7. Állategészségügyi, növényvédelmi feladatok:

 

8. Tűzvédelmi hatósági feladatok:

 

 

 

9. Anyakönyvi adatváltozások rögzítése:

 

10. A gyermek családi jogállásának rendezésével kapcsolatos feladatok:

 

 

11. Gyámsággal és gondnoksággal kapcsolatos feladatok:

 

12. Műszaki ügyintézéssel kapcsolatos feladatok

IV. Pénzügyi Iroda

1. Önkormányzatok és önállóan működő intézmények (kisebbségi önkormányzat, Gyermekkert Óvoda és Bölcsőde, Általános Művelődési Központ) költségvetéséhez, beszámolójához kapcsolódó feladatok:

 

2. Költségvetési gazdálkodási feladatok:

3. Számviteli feladatok

 

4. Vagyongazdálkodással kapcsolatos feladatok:

 

5. Illetmény számfejtésével kapcsolatos feladatok:

 

6. Helyi adóval és gépjárműadóval kapcsolatos feladatok:

 

VI.

V. fejezet

Záró rendelkezések

A Szervezeti és Működési Szabályzat módosításai 2011. július 1. napján lépnek hatályba.

Kelt: Mándok, 2011. május 26.

 

 

Galambos Péterné

jegyző