Mándok Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997.évi XXXI. törvény 29.§.(1) és a 94. §.(2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §. (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet célja
- 1. §.
E rendelet célja, hogy az önkormányzat közigazgatási területén - a Gyvt-ben, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII. 29.) Korm. rendeletben, a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.l0.) Korm. rendeletben foglaltakkal összhangban - megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyezettségének megelőzéséről és megszüntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.
A rendelet hatálya
- 2. §.
/l/ A rendelet hatálya kiterjed a Mándok város illetékességi területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a település területén tartózkodó hajléktalan:
a./ magyar állampolgárságú,
b./ az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt,
c./ a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekekre és fiatal felnőttekre,
valamint szüleikre.
/2/ E rendelet szerint kell eljárni az /l/ bekezdésben meghatározott személyeken kívül a Mándok város területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelme érdekében, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
/3/ A rendelet hatálya nem terjed ki az óvodai nevelés, az iskolai nevelés-oktatás, a kollégiumi nevelés keretében biztosított napközbeni ellátásra, ha az az oktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény 114. §-a alapján térítési díj fizetési kötelezettség mellett igénybe vehető szolgáltatások körébe tartozik.
/ 4/ E rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az /1-3/ bekezdésekben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen az önkormányzat közigazgatási területén tartózkodó gyermekeire is.
3. §.
A gyermekek védelmének rendszere
/l/ A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.
/2/ [1]A képviselő-testület e rendeletben foglaltak szerint biztosítja a pénzbeli és természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, továbbá szervezi és közvetíti a máshol igénybe vehető ellátásokhoz való hozzájutást.
/3/[2] A gyermekek védelmét a képviselő-testület a következő személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások keretében biztosítja:
a.)gyermekjóléti szolgáltatás,
- b)gyermekek napközbeni ellátása,
Eljárási rendelkezések
- 4.§[3].
5. §[4]
A PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK
- 6.§[5]
A természetben nyújtott ellátások
7. .§.[6]
A SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK
Általános szabályok
8. §.
/1/ A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője / továbbiakban kérelmező / kérelmére történik.
/2/ A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megkezdése előtt az ellátásra jogosult gyermeket és törvényes képviselőjét tájékoztatni kell:
- az ellátás tartamáról és feltételeiről,
- az intézmény által vezetett, reá vonatkozó nyilvántartásokról,
- az intézmény házirendjéről,
- a fizetendő térítési, illetve gondozási díjról
/ 3/ Az ellátásra jogosult köteles:
- a /2/ bekezdésben foglalt tájékoztatás tudomásul vételéről nyilatkozni,
- az intézményi nyilvántartásokhoz adatokat szolgáltatni,
- a jogosultsági feltételekben, illetve nyilvántartott adataiban bekövetkezett változásokról nyilatkozni.
A gyermekjóléti alapellátások
9. §.
/l/ A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermek családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség kialakulásának, illetve a gyermek családjából való kiemelésének megelőzése, valamint a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése. Az alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez, életkörülményeinek javításához.
/2/[7] Az önkormányzat az alábbi gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
a./ gyermekjóléti szolgálat,
b./ gyermekek napközbeni ellátása keretében: óvoda és bölcsőde
/ 3 / A közigazgatási területen élő ellátásra jogosultak részére a gyermekjóléti alapellátásokat az önkormányzat az alábbiak szerint biztosítja: az önkormányzat által fenntartott:
- gyermekjóléti szolgálat valamint,
- óvoda, általános iskolai napközi.
A gyermekjóléti szolgálat
10. §.
/l/ A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a védőnői szolgálattal együttműködve.
/2/ A szolgálat feladatai különösen:
- a településen élő gyermekek szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kisérése,
- a gyermekek jogairól, a részükre biztosított támogatásokról való tájékoztatás, az ezekhez való hozzájutás segítése,
- a védelembe vett gyermekek gondozási-nevelési tervének elkészítése,
- a nevelési - oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatai ellátásának segítése,
- az önkormányzat gyermekvédelmi rendelete hatályosulásának folyamatos figyelemmel kisérése, új ellátások bevezetésének kezdeményezése,
- felkérésre környezettanulmány készítése, illetve az örökbe fogadni szándékozók körülményeinek vizsgálata
/3/ Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait intézményfenntartó társulásban a Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Társulással – mely a Szociális Központ keretében működő önálló intézményegység - látja el.
A gyermekjóléti szolgálat nevét és címét, a szolgáltatás idejét és gyakoriságát a 1. sz melléklet tartalmazza.
/4/ A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes
/5/ A gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele önkéntes, de az ellátás igénybevételét megalapozza Gyermekvédelemről szóló tv. 32. §. /l/ bekezdése szerinti határozat, intézkedés, megállapodás is.
/6/ Az ellátás iránti kérelmet a kérelmezőnek a lakóhelye szerint illetékes települési önkormányzat hivatalához, vagy közvetlenül az ellátást nyújtó szolgálathoz kell benyújtani.
A gyermekjóléti szolgáltatás nyújtása hivatalból, illetve más szervek, személyek bejelentése alapján is kezdeményezhető.
A gyermek napközbeni ellátása
11 . §.
/l/ Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését (foglalkoztatását) és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük egészségi állapotuk, vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.
/2/ A gyermekek napközbeni ellátását elsősorban az olyan gyermekek számára kell biztosítani:
- akinek testi, szellemi fejlődése érdekében állandó napközbeni ellátásra van szüksége,
- akit egyedülálló, vagy időskorú személy nevel,
- akivel együtt a családban három , vagy több gyermeket nevelnek, kivéve azt, akire nézve eltartója gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozási díjban, vagy ápolási díjban részesül,
- akiről a szülője, gondozója szociális helyzetbe miatt nem tud gondoskodni.
/3/[8] A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formái:
- a)óvoda
- b)bölcsőde
A térítési díjak
12 . §.
/l/ A gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért, térítési díjat kell fizetni.
/2/ A gyermekek napközbeni ellátást biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.
/3/ Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente rendeletben határozza meg. Az intézményi térítési díjról az ellátási területen élő lakosságot a jegyző a helyben szokásos módon tájékoztatja.
/4/ Az intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.
Gyermekek átmeneti gondozása
- 13.
/1/ A gyermekek átmeneti gondozása keretében a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődését elősegítő, az életkorának, egészségi állapotának és egyéb szükségleteinek megfelelő étkeztetéséről, ruházattal való ellátásáról, mentálhigiénés és egészségügyi ellátásáról, neveléséről, lakhatásáról kell gondoskodni a gyermekvédelemről szóló törvény 45 – 48 . §-ban foglaltaknak megfelelően.
/2/ A gyermekek átmeneti gondozása ellátását az önkormányzat gyermekek átmeneti otthonában biztosítja.
Záró rendelkezések
14. §.
/l/ E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
M á n d o k , 2013. december 18.
Pekó László Galambos Péterné
polgármester jegyző
[1] módosítva a 18/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelettel Hatályba lépett 2013. XII. 18.
[2] módosítva a 18/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelettel Hatályba lépett 2013. XII.18
[3] hatályon kívül helyezi a 18/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet
[5] hatályon kívül helyezi a 18/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet
[6] hatályon kívül helyezi a 18/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet
[7] módosítva a 18/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelettel Hatályba lépett 2013.(XII.18.)
[8] módosítva a 18/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelettel Kihirdetve 2013. (XII.18.)
< Előző | Következő > |
---|